Bestelbus rijdt met relatief eenvoudige aanpassing op gecomprimeerde lucht

5 juli 2021 0 Door pvvnissewaard

Foto 1: PVV fractievoorzitter Nissewaard Anita Verweij en ontwerper de heer Vito Gianfranco Truglia; Foto 2: Omgebouwde motor; Foto 3: De tanks met gecomprimeerde lucht

Afgelopen vrijdag had Terneuzen de primeur en PVV Nissewaard was er bij.
De eerste bestelbus werd aan een selecte groep mensen getoond.

Na ontvangst en presentatie gingen de genodigden naar de omgebouwde bestelbus. De ontwerper de heer Vito Gianfranco Truglio, startte de motor en reed de bus uit het parkeervak. Hij liet de motor met open motorkap draaien. Het geluid wijkt niet veel af van een dieselmotor, maar deze motor draaide niet op diesel of benzine, maar met zijn originele aangepaste motor op geperste lucht. De radiator is onder andere verwijderd en er is een enorme leegte in het motorcompartiment.
Bij het gebruik van geperste lucht ontstaat in tegenstelling tot de verbrandingsmotor kou. De uitlaat blaast midden onder de auto een kleine hoeveelheid ijskoude gebruikte lucht uit, vergelijkbaar met normale uitstoot, maar dan 100% schoon. De heer Klaas de Waardt van Solution Air B.V. benadrukte dat een auto met een luchtmotor niet alleen bijdraagt aan zero-emission maar ook nog eens bijdraagt aan ‘Cooling down the planet’.
Naast een 10-tal ritjes met passagiers gemaakt te hebben, werd ook het tanken gedemonstreerd. Kwestie van slangetje aansluiten, klep open naar een tank die op hogere druk staat en in nog geen 3 minuten weer een volle tank met geperste lucht.

Toekomst?
Ja zeker. We gaan in Nederland in rap tempo naar emissieloos rijden.
Niet iedereen kan een elektrische auto veroorloven of wil z’n huidige vervoer- of transportmiddel binnen 5 jaar naar de sloop brengen.
Met de luchtmotor wordt een bestaande auto, vrachtauto of boot omgebouwd door verwijdering van het kleppendeksel, een nieuw opzetstuk, wat luchttechniek-onderdelen en behoorlijk veel verwijdering van onnodige onderdelen die voor de verbrandingsmotor nodig waren. Uiteraard gaan er ook nieuwe modellen van de fabriek mee worden uitgerust.

Uitdaging?
Ja zeker. De heer de Waardt wil met een zware vrachtwagencombinatie zonder tussendoor gecomprimeerde lucht bij te tanken heen en weer tussen 2 bekende steden gaan rijden (ca. 1.500 km op één tank gecomprimeerde lucht met volle belading).
Ingenieur en PVV raadslid Frank van Boven heeft berekend dat deze zelfde zware vrachtwagencombinatie, als er een weg is, met nog geen 40 keer tanken de hele wereld kan rondrijden.
Met een zware vrachtwagencombinatie wordt een vrachtwagen met zeer hoog laadvermogen bedoeld. De luchttanks en aanpassing aan de vrachtwagen, maakt de vrachtwagen juist lichter dan zijn dieselvariant.