Benzineauto is duurzamer dan elektrische auto

22 juli 2020 0 Door pvvnissewaard

Afgelopen woensdag 22 juli 2020 publiceerde nu.nl een artikel van onderzoeksbureau CE Delft over welke auto nu het duurzaamst is.
Ze kwamen tot de volgende FOUTE conclusie:

  1. De elektrische auto
  2. De waterstof auto
  3. De benzine auto

Volgens CE Delft is dit, omdat een elektrische auto niets uitstoot en dat er voor de productie van waterstof veelal de grijze waterstof, gewonnen uit aardgas, wordt gebruikt.
Ze vergeten echter dat de elektrische auto op elektriciteit rijdt. Deze elektriciteit is allerminst schoon en wordt geproduceerd door bruinkool, hout, kolen of aardgas te verstoken. Deze brandstoffen zijn respectievelijk 3x, 2.5x, 2.0x en 1.5x meer vervuilend dan de uitstoot van een benzinemotor. Aardgas komt nog het dichtste bij de duurzaamheid van de benzinemotor, maar doordat je gas omzet in elektriciteit, elektriciteit in accu’s opslaat, vervolgens ontlaadt en er een elektromotor mee aandrijft, wint de benzinemotor ruimschoots in duurzaamheid, omdat deze de benzine verbrandt en de benzinemotor aandrijft. Je hebt bij de benzineauto dus niet te maken met omzetverliezen.
Een saillant detail is dat 1 benzineauto slechts 6x meer CO2 uitstoot dan 1 mens met uitademen. Jaarlijks respectievelijk 1700 kg en 240 kg.
De waterstofauto wordt al decennia door diverse invloedrijke lobby’s geboycot en dat terwijl er geen uitstoot van CO2 is, maar water. Ook zijn er geen accu’s voor de elektriciteitsopslag nodig, omdat de waterstofauto een brandstofcel gebruikt die nauwelijks onderhevig is aan slijtage. Dat kan je natuurlijk niet van een accupack zeggen. Deze moeten tijdens de levensduur van de auto meerdere keren vervangen worden. Kosten ca. 800 euro per kWu (min. 20 kWu per auto). En dan te bedenken dat accu’s nauwelijks recyclebaar zijn en de hoofdcomponenten bijzondere metalen (bijvoorbeeld lithium-ion) zijn, die in mijnen moeten worden gedolven. Alles behalve duurzaam dus.
Wanneer waterstof uit de verspilde elektriciteit van zonnepanelen en windenergie met elektrolyse wordt opgewekt, doordat deze bij overproductie en een vol elektriciteitsnet worden stil gezet, dan hebben we het in feite over gratis energie! Waterstof productie-eenheden zijn voor de toekomst dan ook onmisbaar voor elektriciteitsnet stabilisatie en energieseizoenopslag.
Het zal u dan ook niet verbazen, dat de werkelijke volgorde van duurzaamheid feitelijk het volgende is:

  1. De waterstof auto
  2. De benzine auto
  3. De elektrische auto

De enthousiastelingen van de elektrische auto’s zullen nog wel het argument gebruiken van “Ja, maar je moet ook opladen met zon- of windenergie”. Het aanbod groene stroom is op dit moment zo’n 4%, dus de elektrische auto rijdt in feite voor 96% op vervuilende elektriciteit. Het waait ook niet altijd en zonnepanelen produceren in de nacht geen stroom en in de winter zo’n 30x minder dan in de zomer. Om alle Nederlandse personenauto’s (ruim 8 miljoen) op elektriciteit te laten rijden heb je 7000 grote windmolens of 300 miljoen zonnepanelen extra nodig.
Omdat we de komende decennia deze extra groene stroom opwekking niet kunnen realiseren en er onvoldoende energieopslag/buffering is, is de realistische duurzaamheidsvolgorde:

  1. De benzine auto
  2. De waterstof auto
  3. De elektrische auto

Klik hier voor het nu.nl artikel met onderzoek CE Delft